Mazepin said he was not involved in the financing of the Nexta Telegram channel

The owner of Uralchem ​​and Uralkali, Dmitry Mazepin, said that he did not finance the Nexta Telegram channel, which was recognized as extremist in Belarus, and coordinated the protests. According to the businessman, this contradicts his views.

“As for the main question about financing Nexta … I can answer directly and honestly, neither I nor my companies have ever financed the above Telegram channel,” said Mr. Mazepin (quoted by Interfax).

“I understand well the authors of this political melodrama, who would like to show the Western plan of the capture of Belarus by the Western special services. On the other hand, once again show the Russian trail, ”the businessman added.

We will remind, earlier the former editor-in-chief of Nexta Roman Protasevich said that sponsorship money came, among other things, from a Russian company associated with the Urals and mining, and its owner is the “oligarch” and “direct competitor” Mikhail Gutseriev. The video was posted on June 3rd.

After that, Mr. Mazepin did not take part in the session of the St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF), where he was announced as one of the speakers, the Internet publication Fontanka reported. On June 4, the businessman was supposed to speak at the discussion “Food multiplied by technology”, but a minute before the event, the plaque with his name was removed from the presidium, and Dmitry Konyaev, chairman of the board of directors of Uralchem, took his chair.

Roman Protasevich and his companion, Russian citizen Sofia Sapega, who flew in a Ryanair plane from Athens to Vilnius, were detained on May 23 at the Minsk airport. Both were subsequently detained and arrested. Against the background of the incident, the EU aviation authorities banned Belarusian airlines from using EU airspace and airports.

Details – in the material of “Kommersant” “EU sanctions – complete flight.”

Leave a Reply

Your email address will not be published.